3e dag in Manizales: op bezoek - Reisverslag uit Manizales, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu 3e dag in Manizales: op bezoek - Reisverslag uit Manizales, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu

3e dag in Manizales: op bezoek

Door: Irma Sicco Smit

Blijf op de hoogte en volg Carl

21 December 2017 | Colombia, Manizales

Manizales, woensdag 20-12-2017

Met één druk op de pinautomaat lijken we opeens heel vermogend; zouden de Pesos die eruit rollen, geruild kunnen worden voor Euro's, dan zouden we daar een leuk appartement in Amsterdam mee kunnen kopen. De devaluatie van de Peso is enorm. Als 10 jarig meisje kreeg ik dagelijks een Peso mee naar school om een versnapering in de pauze te kunnen kopen. Een zakje chips kostte toen precies 1 Peso, hetzelfde zakje chips kost nu 1000 (!) keer zoveel.
Vandaag was de dag van het bezoek aan Eleonor en Barbara, twee vriendinnen van mijn moeder. Carl lag helaas in de lappenmand, of beter gezegd in de hangmat, met koorts en darmklachten. De nacht ervoor was ik trots dat ik Carl kon bijstaan met meegenomen medicijnen en nog trotser dat mij dit bespaard was gebleven. Echter nog geen half uur later dankte ik God op mijn blote knieën (we vertoeven tenslotte in één van de meest katholieke landen ter wereld), dat we een toilet op de kamer hebben. Enfin, dat terzijde; het was hartverwarmend om bij Eleonor en haar gezin te mogen lunchen, waarbij Barbara voor de gelegenheid ook was uitgenodigd. 52 jaar geleden werd mijn jongste zus, Marianne in Manizales geboren en Barbara had haar fotoboek meegenomen om dat feit nog eens te tonen.
Op de terugweg in de taxi was het leuk om wetenswaardigheden over Colombia en Nederland met de taxi-chauffeur uit te wisselen. Hij wist niet wat hij hoorde dat we soms ijs van onze autoruit moeten krabben om nog enig zicht te hebben. Hier is altijd zicht; naast de mooie uitzichten, ook op de vele feestverlichting, die de kerstperiode inluiden. Hier komt het kindje Jezus de 24e december, met cadeautjes. Ik vond dat destijds klinkklare onzin, hij bracht vooral cadeautjes bij de rijke Colombianen, hetgeen nou niet bepaald de bedoeling kon zijn. Neen, Sinterklaas die deed dat veel beter; ondanks het feit dat hij ook in Nederland zijn verjaardag vierde, zag hij destijds nog kans om op dezelfde dag naar Colombia te komen en om de Nederlandse gezinnen te verblijden met geschenken. Sinterklaas dacht daarbij ook nog aan onze dienstmeisjes Dibia en Ampora, die gelukkig niet, zoals de meeste Colombianen, door Sinterklaas werden overgeslagen. Sint begreep dat dat niet kon, die lieverd. Dibia en Amparo, twee zusjes, waren 16 en 17 jaar toen ze bij ons voor dag en nacht, gedurende onze 5 jarige periode in Bogotá als dienstmeisjes kwamen. Voor ons voelden ze als grote zussen die eindeloos ons haar in staarten vlochten en ons overhoorden met huiswerk. Dat Cristobal Colon in 1492 voet aan wal zette in Colombia, Simon Bolívar Colombia bevrijdde van de Spanjaarden in 1825 en dat een koe, 4 magen heeft, heb ik allemaal dankzij hen onthouden. Wat had ik hen nog graag ontmoet.
Carl begint langzaam aan weer wat bij te komen dankzij de goede zorgen van alle vriendelijke mensen op de Hacienda. Met een beetje pijn in zijn hart, kon hij niets over mijn bezoek aan de vriendinnen van mijn moeder schrijven.
Wordt vervolgd.

  • 21 December 2017 - 16:52

    Gijs:

    LEUK julle avonturen te volgen, Carl snel beter worden, maar dat gaat lukken met al die ileve mensen om je heen.
    Ik moet ook terugdenken aan mijn eigen avontuur en de gastvrije mensen in Colombia . Het is hier momenteel koud en miezerig. Zal eens weer arabiabonen kopen en daar koffe van zetten. Veel plezier op jullie reis, vr gr Gijs en ook van Erna en natuuriljk mooie feestdagen gewenst, maf he , aan het andere eind van de wereld met lekker weer...

  • 21 December 2017 - 17:10

    Carl Van Der Meer:

    Dank je Gijs ! Met de Kerstdagen zijn we in Salamina en zitten we lekker buiten in de zon. Overgang oud- en nieuwjaar zitten we in de natuur op weg naar de Ciudad Perdida (verloren stad). We hebben het erg naar ons zin hier. Voor jullie ook fijne feestdagen en een goed begin ! Hartelijke groeten, ook aan Erna gericht, Carl en Irma.

  • 21 December 2017 - 19:28

    Paul:

    Mooie trip down memory lane,Irma! Wens die neef van me maar beterschap, dat watje

  • 22 December 2017 - 01:38

    Irma:

    Bij deze heb ik de beterschapswensen overgebracht; het was een laatste zetje voor een volledig herstel. Harte groet, Irma

  • 22 December 2017 - 10:44

    Joke Rouvroije:

    Lees niet chronologisch jullie reisverslagen en vroeg me al af hoe ze zich in zuid-Amerika voorbereiden op Kerst. Dat lees ik nu in jouw verslag.
    Balen, dat Carl dag ziek was, maar gelukkig weer beter.
    Wat zal je moeder het leuk vinden jouw verhaal over haar vriendinnen van toen te lezen.
    Goede reis verder! Groeten uit Geesteren

  • 23 December 2017 - 02:35

    Carl Van Der Meer:

    Dank je Joke! X irma

  • 24 December 2017 - 14:12

    Evert & Rob:

    Beste Irma en Carl,

    Het blijft een feest jullie verslag te lezen, wij zijn zelf nooit in Colombia geweest.
    Fijn dat het met Carl beter gaat, "hoort er ook een beetje bij als je voor het eerst naar de tropen gaat". Toevallig kortgeleden een artikel over Botero gelezen, dus dat werk ken ik.
    Geweldig het weerzien met die vriendinnen van je moeder, wat zal ze dat leuk vinden om te horen. Wensen jullie een heel (katholiek) kerstfeest toe vandaag.
    Lieve groet, Evert & Rob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carl

Van 14-12-2017 tot en met 12-01-2018 verblijven Irma en ik in Colombia.

Actief sinds 05 Dec. 2017
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 13494

Voorgaande reizen:

14 December 2017 - 12 Januari 2018

Colombia 2017

Landen bezocht: