Van Medellin naar Santa Marta (28-12-2017) - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu Van Medellin naar Santa Marta (28-12-2017) - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu

Van Medellin naar Santa Marta (28-12-2017)

Door: Carl van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Carl

29 December 2017 | Colombia, Santa Marta

Santa Marta, donderdag 28-12-2017

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn terloopse observaties t.a.v de Colombiaanse dames en hun schoonheidsideaal met jullie te delen. De billen van de gemiddelde Colombiaanse zijn te omschrijven als flink, rond en bol (Caribisch type bil). De voorkant iets hoger doet daar meestal niet voor onder. Het is best moeilijk om hier niet naar te kijken. Volgens de boeken van psycholoog Martin Appelo, die ik nu aan het lezen ben, winnen mijn hersenstam en limbisch systeem het samen in dit geval glansrijk van mijn cognitieve brein. Het is mij daarnaast ook opgevallen dat de etalagepoppen in kledingwinkels overeenstemmen met deze meer uitgesproken rondingen en dus echt anders zijn dan hun Europese collega's etalagepoppen. Verder heb ik inmiddels begrepen dat de cosmetische ingrepen in de vorm van borst- en bilimplantaten of liposuctie waarbij lichaamseigen vetweefsel verplaatst wordt, hier op vrij grote schaal plaats vinden. Het is echt een belangrijk en gewild iets.
De geneeskunde i.h.a. en m.n. bepaalde vormen van chirurgie (bijv. oogheelkunde) heeft in Colombia een hoog niveau. Het is jammer dat alleen de rijkere Colombianen via privé klinieken van goede algemene gezondheidszorg kunnen profiteren.
Vandaag was een reisdag. Vanochtend vlogen we vanaf Medellin, José María Córdoba, via Bogotá, El Dorado, naar Santa Marta, Simón Bolívar. De reis verliep zeer soepel. Het was goed dat we op tijd waren op het vliegveld José María Córdoba in Medellin want luchtvaartmaatschappij Avianca had besloten het vliegschema aan te passen en eerder te vertrekken. Waren we niet op tijd geweest hadden we dit vliegtuig zeker gemist. Tussen Medellin en het in het Caraïbisch gebied gelegen Santa Marta zit 10 graden verschil. We zijn van het aangename 20-25 graden weer beland in het 30-35 graden weer. Het verschil in temperatuur zit 'm vooral in de hoogte. We logeren in een hotel midden in het oude, zeer gezellige en levendige deel van de stad, hotel Casa Verde (www.casaverdesantamarta.com). Tijdens het eten vanavond hebben we Sigal en Michael uit Lima Peru ontmoet en leuk met elkaar gesproken. Dat is een heel bijzonder aspect van deze vakantie: we ontmoeten en spreken mensen van allerlei nationaliteiten en merken steeds weer dat we ondanks de verschillen ook veel gemeenschappelijks met elkaar hebben. Morgen bereiden we ons voor op de wandeltocht naar de Ciudad Perdida en hangen we waarschijnlijk een beetje rond in de tropische ontspannen sfeer van Santa Marta. Ik wil jullie alvast voorbereiden op 4-5 dagen radiostilte ten tijde van de tocht naar de "Verloren stad", in deze puur natuurlijke omgeving zullen we niet kunnen verbinden met het internet.
Wordt vervolgd.

• 29 December 2017 - 17:53

Joke Rouvroije:

• 29 December 2017 - 17:57

Paul:

Carl, dank voor dit heerlijk politiek incorrecte stukje over vrouwenrondingen. Waarom zijn we hier in Europa in godesnaam vrouwen met jongenslijfjes gaan idealiseren??! Nooit begrepen

• 29 December 2017 - 18:29

Carl Van Der Meer:

Paul, ik observeer en beschrijf, zonder enig oordeel uiteraard. Ik kan niet om de verschillen heen.