Het Museo Histórico de Cartagena de Indias - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu Het Museo Histórico de Cartagena de Indias - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu

Het Museo Histórico de Cartagena de Indias

Door: Carl van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Carl

08 Januari 2018 | Colombia, Cartagena

Cartagena, zondag 07-01-2018

Vandaag vieren de Colombianen 3 koningen (los tres reyes), 1 dag later dan wij dat doen. Het is hier, net als de kerstavond, een familiegebeuren waarbij er veelal weer gezellig samen gegeten wordt. Tevens betekent het voor de werkende mensen die zich een kerstvakantie konden veroorloven, het einde van deze vakantie.
Het is hier echt tropisch warm wat maakt dat je vanzelf in een langzamer tempo gaat bewegen en je je 2x bedenkt wanneer er kans is op enige fysieke inspanning.
We hebben besloten de koelte van het museum op te zoeken. We wilden wat meer weten over de geschiedenis van de stad en kwamen uit op het Museo Histórico de Cartagena de Indias. De volledige officiële naam van Cartagena is sinds enige tijd Cartagena de Indias. Hiertoe is besloten om een duidelijk onderscheid te kunnen maken met het andere Cartagena dat meer in het Zuiden van Colombia ligt en bekend werd vanwege de ontvoering van Amerikaanse militairen. Het gebouw waarin het museum gevestigd is heeft van begin 17e tot begin 19e eeuw ruim 200 jaar de Kerkelijke Inquisitie gehuisvest. Het functioneren van deze Kerkelijke Inquisitie in de regio was het hoofdonderwerp van het museum. Verder kwam de lokale geschiedenis, die volgens mij veel interessanter is, er bekaaid van af.
De kerk heeft nooit bekend gestaan om haar open en geïnteresseerde houding naar alles wat anders is, dus je kunt je voorstellen dat de Inquisitie het druk had hier. Het gebouw met bijbehorende buitenplaatsen was prachtig en voor een groot deel goed bewaard gebleven. En het was er lekker koel.
Via het Parque de Bolívar liepen we naar de kathedraal vlakbij. Ook daar was het lekker koel dankzij tientallen strategisch opgestelde ventilatoren. Overal waar je in Colombia bent staat wel een monument ter ere van de nationale held Simón Bolívar. Hij wordt gezien als de man die Colombia uiteindelijk bevrijdde van de Spaanse overheersers.
De straatverkopers zijn opdringerig. Zo ongeveer elke minuut wordt je (soms ook op brutale wijze) aangesproken in een poging iets aan je te kunnen slijten. Ik denk dat je als verkopers samen zakelijk gezien beter niet de weerzin van de bezoekers kunt oproepen. Irma neemt het altijd voor ze op. We genieten van de koffie en het middageten in leuke kleine gelegenheden wat verder weg van de drukte. Daar komen ook de bewoners van Cartagena zelf eten en drinken en zijn de prijzen aanzienlijk lager.
Morgenochtend worden we meegenomen door een gids voor een citytour.
Wordt vervolgd