Aankomst in Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu Aankomst in Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Carl Meer - WaarBenJij.nu

Aankomst in Cartagena

Door: Irma Sicco Smit en Carl van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Carl

07 Januari 2018 | Colombia, Cartagena

Cartagena, zaterdag 06-01-2018

Om 8.45 uur stond Jorge, onze chauffeur, ons al op te wachten om ons van Palomino ruim 300 km. verder naar Cartagena te brengen. De rit, geheel langs de kust, zou zo'n 5 á 6 uur in beslag nemen. Gedurende de rit blijven we ons verbazen over de hoeveelheid motoren en m.n. over de bestuurders en medepassagiers. Zeker in de omgeving van de kleinere plaatsen draagt niemand een helm, peuters zitten voorop en babies zitten ingeklemd tussen de stevige rug van hun vader en de zachte rondingen (eerder beschreven door Carl) van hun moeder. Er zijn zoveel motoren in de steden, die samen zoveel geluidsoverlast en luchtvervuiling veroorzaken dat de overheid maatregelen heeft genomen. Zo mag je in Santa Marta, 2 keer per week niet met je motor de weg op. Hier wordt via nummerborden sterk op gecontroleerd. Daarnaast mogen in Santa Marta, geen 2 volwassen mannen op de motor, omdat er op deze wijze veel gestolen werd vanaf de motor. Je mag dus alleen met je liefje achterop rijden. Ook hier is de controle streng.
Het landschap verandert snel; hoe verder we Santa Marta achter ons laten des te droger het wordt. Van het weelderige regenwoud van de Siera Nevada de Santa Marta, naar de cactussen van Cartagena.
Onderweg in de buurt van de grote haven- en industriestad Barranquilla is er aan weerszijden van de weg water; enerzijds het zoute water van de Caribische zee en aan de andere zijde lagunes met zoet water, komende van rivieren vanaf de Sierra Nevada de Santa Marta en de de Rio Magdalena. Hier zijn in de loop der jaren duizenden mensen naartoe getrokken om te leven van de visvangst. Ze zijn daar illegaal en wonen onder erbarmelijke omstandigheden. Elektriciteit wordt illegaal afgetapt, er is geen riolering of stromend water en het afval wordt niet opgehaald. De bewoners leven tussen hun in de loop der tijd verzamelde eigen afval in. In andere delen van Colombia viel het ons juist op dat vuil werd gescheiden.
Het contrast is weer groot als we Cartagena binnenrijden. Grote en chique hotels zijn er om de vele toeristen te herbergen. We zijn zelf net aangekomen in ons laatste hotel, Hotel 3 Banderas (www.hotel3banderas.com) in het historisch oude centrum van het Cartagena. Hier verblijven we de laatste 5 dagen van deze prachtige en afwisselende vakantie.
's Avonds maken we ons eerste verkennende rondje in de buurt van het hotel. Het is erg warm en gezellig druk. Mensen laten zich rondrijden door open koetsen met paarden, er zijn fietsers, wandelaars, auto's en alles krioelt lekker door elkaar heen.

Wordt vervolgd.

• 07 Januari 2018 - 19:11

Chris Van Beek:

Wat een prachtige reis Carl en Irma ik volg jullie op de voet!
    Net terug van de Nederlandse kust daar koude wind. Hier in het Oosten nog kouder!
    Heel veel plezier en tot snel

chris

• 07 Januari 2018 - 20:50

Carl Van Der Meer:

Hoi Chris,
    Leuk dat je ons volgt. In Cartagena is het tropisch warm. Die siesta hier kan ik helemaal begrijpen.
    Hart. gr. Carl en Irma